Experter har påpekat för oss att kunskaperna om äldres förmågor är bristfällig, vilket ger stort utrymme för anekdoter och fördomar som kan bidra till negativa attityder. Som nämnts i blogginlägget den 16 februari 2012 bedriver OECD ambitiösa projekt för att ta reda på hur våra förmågor och kunskaper förändras när vi blir äldre. I en ny rapport beskriver OECD projekten och sammanställer dessutom vad forskningen visar om bl.a. åldrande och kognitiv förmåga.
Några av OECD:s slutsatser är följande:
- De ökade förmågor (skills) som följer bl.a. av högre utbildning ökar sannolikheten för goda förmågor också när man blir äldre.
- De ökande förmågorna genom utbildning ger endast en högre nivå, de tycks inte bromsa takten i nedgången av kognitiva förmågor som följd av åldrandet.
- Utbildning minskar risken för demens och försenar debuten av Alzheimer.
- Träning av vissa specifika uppgifter ökar den kognitiva förmågan. Träningen ger starkare effekt för dem med från början högre förmåga. Yngres förmåga ökar betydligt mer genom träning än äldres förmåga.
- Fysisk aktivitet bidrar till att bromsa nedgången i kognitiv förmåga bland äldre. Effekten är tydligare ju äldre man är.
- Social aktivitet har positiva effekter på kognitiv förmåga bland äldre.
- Det råder fortfarande oenighet om mental aktivitet, i arbetet eller på andra sätt, bidrar till att bromsa nedgången (use it or loose it).
- Komplexa arbeten bidrar till att bevara kognitiva förmågor.
- Pensionering tycks bidra till försämrad kognitiv förmåga.
- Det finns åtskilliga forskningsresultat som pekar på att yngre kohorter har högre IQ än äldre (den s.k. Flynn effekten). I Sverige steg medel IQ med ungefär 15 enheter mellan 1909 och 1969, främst sammankopplat med ökad utbildning. Tecken finns dock att trenden vänder, bl.a. i Danmark och Norge.
Results of training of younger and older adults in the Method of Luci, plotting serial-recall scores against number of session for both age groups. Despite extensive training improvements, distributions of final serial-recall scores for older and younger individuals (right-hand area of graph) are widely separated
OECD:s project PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) som ska kopplas till tidigare studier (1994-1998 International Adult Literacy Survey resp. 2003-2007 Adult Literacy and Lifeskills Survey) kommer att ge nya förutsättningar att undersöka sambanden mellan åldrande och förmågor, utvecklingen över tiden och skillnader mellan länder och olika utbildningssystem.