Frågor och svar
I slutbetänkandet lägger utredningen fram ett 50-tal
förslag med olika åtgärder för ett längre arbetsliv. Här ger utredningen svar
på de vanligaste frågorna om förslagen i slutbetänkandet.
DÄRFÖR
BEHÖVS ETT LÄNGRE ARBETSLIV
Varför
behövs det åtgärder?
-
Det viktigaste motivet är att äldre ska
kunna sluta att arbeta och pensionera sig när de själva vill. Ett fortsatt
arbete kan förbättra livskvaliteten för många.
-
Allt fler äldre kan och vill arbeta
längre, men de möter olika hinder i lagar och avtal, negativa attityder och
brister i arbetslivet.
-
Vi behöver också arbeta längre när vi
lever längre, annars blir pensionsnivåerna för låga. Då riskerar vi att tappa
förtroendet för pensionssystemet.
-
Om vi inte arbetar längre när vi lever
längre blir försörjningsbördan orimlig för dem som arbetar.
-
Ett längre arbetsliv behövs för att vi
ska kunna finansiera välfärden uthålligt.
Är
det inte redan fler äldre som jobbar längre?
-
Andelen sysselsatta i åldern 55-64 år
har stigit från 62 procent1987 till 71 procent 2012. Sysselsättningsgraden för
65-74 år har ökat mindre, från 8 till 12 procent.
-
Trots vissa positiva tendenser i de
äldres sysselsättningsgrad är förändringarna i antalet arbetade timmar blygsamma.
Antalet arbetade timmar ökar inte i takt med höjningen av medellivslängden.
-
Tanken var att pensionsreformen,
generösa skatteregler, stora informationssatsningar m.m. skulle leda till att
äldre arbetar längre. Men Sverige har fortfarande en de facto normal
pensionsålder på 65 år.
Hur
mycket behöver pensionsåldern höjas?
-
Det finns inte någon pensionsålder för
inkomstpensionen, vi har en rörlig pensionsålder, den ska behållas.
-
Åtta av tio går i pension före eller vid
65 års ålder.
-
Forskare och experter är eniga om att huvudorsaken
till att så många fortfarande tar pension vid 65 eller däromkring är styrande
och normerande regler i allmänna pensioner och tjänstepensioner.
-
Utredningens förslag syftar till att den
genomsnittliga åldern för utträdet från arbetsmarknaden framöver ska följa
medellivslängdens utveckling.
Vill
verkligen äldre arbeta längre?
-
En rad olika undersökningar tyder på att
det finns avsevärda hinder för ett längre arbetsliv.
-
Den svenska sysselsättningsgraden
närmast före 65 års ålder är praktiskt taget högst i världen, men den är låg
efter 65 års ålder.
-
En stor undersökning av pensionärer i 19
industriländer visade att i Sverige uppgav mer än en tredjedel att
pensioneringen var ofrivillig.
-
En undersökning från AMF visar att
andelen pensionärer som hade velat jobba längre har ökat de senaste åren till
19 procent i dag mot 16 procent 2010.
-
Enligt Mikael Stattin vid Umeå
universitet är det dubbelt så många äldre i dag som uppger att man vill arbeta
efter 65 års ålder jämfört med för 10 år sedan.
-
I den enkät som Pensionsmyndigheten
genomfört i samarbete med utredningen framgår att av ålderspensionärerna 61-70
år som inte arbetar skulle en femtedel egentligen vilja arbeta.
-
Ca 25-40 procent av pensionärerna säger
att de gärna skulle ha arbetat längre om attityderna mot äldre var mindre
negativa.
-
Seniorbarometern som genomförs av
Skandia visar att 310 000 svenskar planerar att pensionera sig de närmsta fem
åren. Men nära 70 000 av dem gör det mot sin vilja.
Kommer
inte höjd pensionsålder att leda till att äldre får sämre hälsa och dör
tidigare?
-
För den som är sjuk eller utsliten kan
en tidig pension vara nödvändig.
-
Utredningens kunskapsöversikt pekar på
att det inte finns något entydigt stöd för att tidig pensioneringen i
genomsnitt förbättrar hälsan och minskar dödligheten.
-
Ett meningsfullt arbete är viktigt för
individens självbestämmande, vår upplevelse av livskvalitet och delaktighet –
även för många äldre.
Klarar
sig inte offentliga finanserna utan höjd pensionsålder?
-
Utredningar, forskare och experter är sedan
årtionden överens om att med en åldrande befolkning måste vi arbeta fler
timmar, både äldre och yngre.
-
Alternativet är kraftigt höjda skatter,
eller att inte fortsätta att höja kvaliteten i välfärden i takt med ökat
välstånd.
SATSNINGAR
INOM ARBETSLIVET?
Hur
ska de gå för dem som inte orkar eller kan arbeta längre?
-
Alla kan inte arbeta längre på grund av
slitsamma jobb och brister i arbetsmiljön. Därför är det viktigt att vi minskar
hindren för de som kan och vill arbeta längre. Genom att de arbetar får staten
högre skatteinkomster, som kan användas till satsningar för bättre arbetsmiljö,
kompetensutveckling, omställning, rehabilitering osv.
-
Det viktigaste för att höja den faktiska
pensionsåldern är att minska antalet personer som slutar alltför tidigt att
försörja sig genom arbete, exempelvis på grund av nedsatt arbetsförmåga.
-
Utredningen föreslår olika insatser i
arbetslivet, satsningar på arbetsmiljön, kompetensutveckling m.m., för att på
sikt minska andelen personer som lämnar arbetslivet tidigt.
-
Den flexibla pensionsålderns kommer att
vara kvar. Utredningen föreslår undantag från höjda åldersgränser för personer
som haft ett långt arbetsliv.
-
Personer som drabbas av nedsatt
arbetsoförmåga måste givetvis även i fortsättningen få en god ekonomisk
trygghet, aktivt stöd till omställning och rehabilitering, och ska beviljas
sjukersättning om nedsättningen är stadigvarande.
Hur
ska alla som arbetar i slitsamma miljöer med arbetsmiljöbrister orka arbeta
längre?
-
Det är viktigt att alla arbetar längre.
Det är inte rimligt att personer med slitsamma arbeten ska behöva sluta jobba
tidigt för då får de för låga pensionsnivåer.
-
Därför behövs det ökade insatser för att
minska antalet personer som inte kan arbeta ett helt arbetsliv. Det fortfarande
en betydande andel av alla arbetstagare som uppger sig ha slitsamma och
enformiga arbeten och upplever brister i arbetsmiljön.
-
Utredningen anser att det behövs rejäla
och långsiktiga satsningar på arbetsmiljön. Arbetsmiljöverket bör få ökade
resurser, satsningar bör ges för utvärdering och forskning, chefer och
skyddsombud behöver få bättre utbildning.
-
Utredningen anser också att det behövs
en rad satsningar för att underlätta för äldre att byta arbete eller
arbetsuppgifter.
Åldersdiskrimineringen
är stor, hur kan äldre få jobb?
-
De få studier om åldersdiskriminering
som finns i Sverige pekar på att diskrimineringen av äldre i arbetslivet kan
vara omfattande och t.o.m. kraftigare än diskriminering som har samband med etnicitet.
-
Många arbetstagare uppger i enkäter att
man har blivit diskriminerad på arbetsmarknaden på grund av sin ålder.
-
Negativa attityder och fördomar påverkas
bäst om fler äldre arbetar längre, därför behöver vi minska hindren för dem som
kan och vill fortsätta att jobba.
-
Utredningen bedömer att skyddet mot
åldersdiskriminering behöver stärkas bl.a. genom förstärkt lagstiftning och
återkommande mätningar av förekomsten av åldersdiskriminering samt
forskningsanslag.
Varför
skulle arbetsgivare vilja behålla äldre arbetstagare, som har dålig hälsa,
omodern utbildning och är lågproduktiva?
-
Forskningen visar entydigt att äldre
blir allt friskare, smartare och mer välutbildade.
-
Både den faktiska sysselsättningen och
enkäter till äldre pekar tydligt på att allt fler äldre både kan och vill
arbeta längre.
-
Förr fanns en tumregel att den
genomsnittliga arbetsproduktiviteten avtog någonstans mellan 40 och 50 år.
Senare års forskning pekar på att äldre i allmänhet bevarar sin produktivitet en
bra bit upp i åldern.
Behöver
man inte göra det mer lönsamt för äldre att jobba längre?
-
För de flesta pensionärer är det rejält
lönsamt att skjuta upp uttaget av pension och jobba längre, inte minst som
följd av gynnsamma skatteregler. Tyvärr vet långtifrån alla äldre hur lönsamt
det är att jobba längre.
-
Utredningen föreslår att det ekonomiska
utbytet av längre arbetsliv förstärks för äldre med garantipension. Inkomster som
tjänas in efter pensioneringen ska inte påverka garantipensionen,
bostadstillägget eller äldreförsörjningsstödet.
Ska
reglerna ändras också för de avtalade tjänstepensionerna?
-
Det är arbetsmarknadens parter som
avtalar om tjänstepensioner.
-
Utredningen anser att reglerna i de
förmånsbestämda avtalade tjänstepensionerna stimulerar till tidiga utträden
från arbetslivet och försvårar att fortsätta att arbeta.
-
Förutsättningen för framgångsrika
insatser för längre arbetsliv för äldre är att arbetsmarknadens parter
medverkar till de förändringar som behövs.
-
I trepartssamtal mellan regeringen och
huvudorganisationerna på arbetsmarknaden bör diskuteras hur de avtalade
tjänstepensionerna och lagstiftningen avseende tjänstepensioner kan utvecklas
för att bidra till ett längre arbetsliv.
Varför
föreslår ni inte ökade möjligheter till deltid för äldre?
-
Många äldre säger att ökade möjligheter
att arbeta deltid skulle öka deras intresse för ett längre arbetsliv.
-
Arbetstidsfrågor bestäms normalt i
kollektivavtal på arbetsmarknaden.
-
Forskarna är inte eniga om flexibla
arbetstider bidrar till att öka eller minska antalet arbetade timmar bland
äldre. Därför föreslår inte utredningen lagstiftning på detta område.
-
Frågan om flexiblare arbetstider för
äldre bör också diskuteras vidare i trepartssamtal mellan regeringen och
huvudorganisationerna på arbetsmarknaden.
BÄTTRE
INFORMATION
Alla
får orange kuvert, varför jobbar inte fler äldre längre?
-
Forskare och experter anser att det är
åldersreglerna som styr pensionsbeslutet, inte kalkylerna över den framtida
pensionen.
-
Orange kuvert ger tyvärr ännu inte någon
prognos på hela pensionen.
-
Allt fler äldre har dåliga kunskaper om
pensionssystemet, och förstår inte sambanden mellan arbetsinkomsterna under
livet medellivslängden och pensionsnivån.
-
Få pensionärer känner till hur stora de
ekonomiska fördelarna är av att arbeta längre och skjuta upp uttaget av
pensionen.
-
I dag är det i praktiken nästan omöjligt
för de flesta äldre att överblicka hur den framtida ekonomiska standarden
förändras vid olika alternativ till arbete och pensionering.
-
Utredningen anser att det behövs en bred
satsning på informationen, bl.a. en ny Internetportal för information om längre
arbetsliv och pensionering, uppdrag till Pensionsmyndigheten att höja
kunskapsnivån om pensionssystemet och utveckling av Minpension.se.
HÖJDA
ÅLDERGRÄNSER
Ska
pensionsåldern höjas för alla?
-
Utredningen anser att den flexibla
pensionsåldern ska behållas. Var och en bör även i fortsättningen välja att ta
ut sin pension tidigt eller senare. Den som börjar arbeta tidigt i livet kan
pensionera sig tidigt och få en godtagbar pensionsnivå. Den som träder in sent
i arbetslivet kan behöva arbeta längre för att få en godtagbar pensionsnivå.
-
Utredningen anser att åldersgränserna för
tidigaste uttag av pension och för garantipension ska höjas stegvis och i takt
med att riktåldern höjs.
-
Undantag bör utredas vidare för personer
som börjar arbeta tidigt och har haft ett långt arbetsliv.
Hur
fort ska åldersgränserna höjas?
-
Förslagen har generellt sett generösa
anpassningstider. Enskilda personer, arbetsgivare, företag och myndigheter ska
ha möjlighet att anpassa sig till förändringarna.
-
Det finns också en hel del
avtalslösningar som kan behöva ses över som vilar på åldersreglerna. Även här bör det ges tid för anpassning.
-
Föreslagen innebär att åldersgränserna
höjs under tiden 2015 - 2019. Åldersgränserna bör sedan höjas i
takt med riktåldern.
Är
riktåldern egentligen en ny pensionsålder?
-
Riktåldern för ålderspension är ett
riktmärke - en rekommendation om när man kan ta ut sin pension och få en godtagbar
pensionsnivå. Det är ett alternativ för alla som inte vill eller kan beräkna
vad inkomster och pensioner blir vid olika möjliga pensionstidpunkter. Genom
att pensionera sig vid riktåldern minskar man risken att pensionsnivån kommer
att upplevas alltför låg när man lever länge som pensionär.
-
Förslaget innebär att åldersgränserna
för tidigaste uttag av inkomstpension och garantipension höjs i takt med riktåldern.
Höjningen föreslås ske stegvis.
Varför
föreslås en höjning av 61-årsgränsen till 62 år redan 2015?
-
Det är en anpassning till att medellivslängden
vid 61 år har ökat med 2 år sedan pensionsreformen.
-
För att behålla ungefär samma antal år
med flexibelt utträde från arbetslivet behöver denna åldersgräns följa med när
åldersgränsen för anställningsskyddet höjs till 69 år 2016.
-
Om medelålders fortsätter att ta ut sin
pension tidigt kommer allt fler av dem att upptäcka att deras pensionsnivå vid
exempelvis 75 års ålder är låg i förhållande till andra pensionärer, de
förvärvsaktiva och i relation till vad som behövs för att upprätthålla en
godtagbar levnadsstandard.
-
En tidig höjning behövs också för att
finansiera de offensiva satsningar som utredningen föreslår inom arbetsmiljön,
kompetensutveckling m.m.
Drabbar
inte höjd åldersgräns för garantipension bara fattiga och sjuka?
-
Dagens pensionsbeteende att man ska
pensionera sig vid 65 års ålder kan inte ändras utan att man höjer
åldersgränsen för garantipension.
-
Snart är det 20 år sedan 65-årsgränsen
infördes, det är dags att anpassa åldersgränsen till att äldre har blivit
friskare och lever längre.
-
Det skulle uppfattas orättvist att
personer som arbetar heltid den största delen av livet ska skjuta upp sitt
arbetsmarknadsutträde för att bl.a. finansiera allt fler pensionärsår för
personer som arbetar deltid och/eller en kortare tid av livet.
-
Förslagen innebär ekonomiska fördelar
eller oförändrade inkomster för flertalet av de personer som får garantipension.
-
Hälften av de personer som beviljades
garantipension 2009 hade haft sjukersättning innan, dessa grupper får inga
försämringar.
-
En annan relativt stor grupp utgörs av
personer med utländsk bakgrund, personer som gjort avbrott i yrkeslivet och/eller
deltidsarbetat. Dessa personer behöver rimliga möjligheter att fortsatt att
arbete efter 65 års ålder för att förbättra sin pension.
-
Det kommer att efter hand bli för stora
komplikationer i pensionssystemet om 65-årsgränsen för garantipension behålls
samtidigt som andra åldersgränser höjs i takt med riktåldern.
Leder
inte den föreslagna höjda LAS-åldern till 69 år bara till att fler äldre
pensioneras tidigt?
-
Stora förbättringar av de äldres hälsa,
kognitiva förmåga och utbildning höjer successivt den ålder då naturligt
åldrande kan anses avsevärt sätta ned de äldres arbetsförmåga.
-
Den ökade medellivslängden innebär att
allt fler personer måste arbeta även efter 67 år för att få en godtagbar
pension.
-
Arbetsgivare kan vara benägna att avsluta
anställningen för anställda före 65-årsdagen, både för att undvika de med
åldern höjda premierna till tjänstepensionerna och för att undvika att få för
många anställda som fortsätter att arbeta.
-
Utredningen föreslår därför att skriftligt
besked ska gälla för arbetstagare som fyllt 69 år.
Gränsen för när
man tidigast får ta ut avdragsgill tjänstepension, som i dag ligger på 55 år,
ska enligt förslaget höjas till 62 år 2017 – vilka försäkringar omfattas av
förslaget?
-
Förslaget innebär att 62-årsgränsen ska
gälla från 2017 för pensionsförsäkringar och tjänstepensionsavtal som nytecknas
eller ingås samt för tjänstepensionsavtal som förnyas. Har man redan en privat
försäkring föreslås att man får fortsätta att använda de regler som gäller i
dag. Förslaget innebär att när tjänstepensionsavtalen omförhandlas ska avtalen anpassas
till de nya reglerna.
Varför
höjs 55-årsgränsen för uttag av pensionsförsäkringar till 62 år 2017?
-
55-årsgränsen infördes 1951, då var arbetslivet
och medellivslängden helt annorlunda
-
Det är inte rimligt att staten i dag subventionerar
så tidiga pensioneringar nu när de flesta äldre behöver arbeta längre.
-
Det är viktigt att de pensionsrelaterade
åldersgränserna är synkroniserade med varandra.
-
Det är hög tid att 55-årsgränsen
anpassas till dagens förhållanden på arbetsmarknaden.
Vad
händer 2017 för den som räknat med att ta ut en redan avtalad tjänstepension
vid 55 år?
-
Om inte avtalet förnyas gäller de gamla
reglerna, dvs. pensionen kan tas ut som tidigare från det man har fyllt 55 år.
Vad
händer med det tjänstepensionskapital som står kvar om man inte tar ut en redan
avtalad tjänstepension vid 55 år?
- Om inte avtalet förnyas gäller de gamla
reglerna, dvs. avkastningsskatt betalas på en fiktiv avkastning av
tillgodohavandet. För detta tillgodohavande gäller också att pensionen kan
beviljas fr.o.m. 55 år.
Om
arbetsgivaren fortsätter att betala premier för redan avtalade tjänstepensionsavtal,
vilka regler gäller då fr.o.m. 2017?
- Så länge som avtalat inte förnyas gäller
äldre regler, dvs. arbetsgivare kan fortsätta att dra fördel av de gynnsamma skattereglerna för
pensionssparande.
- Om avtalen förnyas ska avtalen enligt
förslaget anpassas till de nya reglerna om höjd åldersgräns.
Kommer
åldersgränsen att höjas också för privat pensionssparande?
- För ett privat sparande som nytecknas från
2017 föreslås att åldersgränsen 62 år
ska gälla. För privat pensionssparande som ingåtts före 2017 föreslås att äldre
regler ska gälla, dvs. man kan fortsätta att ta ut pension vid 55 år.
Hur drabbas sjuka och arbetslösa av höjda åldersgränser?
-
Personer som inte kan arbeta ett helt
arbetsliv på grund av permanent nedsatt arbetsförmåga ska även i fortsättningen
kunna beviljas sjukersättning.
-
Åldersgränser för sjukpenning,
arbetslöshetsstöd, sjukersättning, m.fl. ersättningar ska höjas i takt med riktåldern.
-
När åldersgränserna höjs förlängs ersättningstiden
för personer med sjukpenning, A-kassa osv., vilket normalt förbättrar den
ekonomiska tryggheten. Dessutom blir deras ålderspension ofta högre.
Förlorar
man pensionsår genom att pensionsåldern höjs?
-
Förslaget innebär att när medellivslängd
fortsätter att öka får vi också fler år som pensionär. Riktåldern ökar långsammare än
medellivslängden. År 2030 kommer medellivslängden enligt prognoserna ha ökat
med ca tre år medan riktåldern endast med två år. Lever vi i genomsnitt tre år
längre behöver vi således arbeta två år men får ett år längre med pension.
Kommer
pensionsavgifterna att minska när pensionsåldern höjs?
-
Grunderna för pensionssystemet behålls.
Pensionen kommer även framöver att baseras på inkomsterna under hela livet.
Reglerna för pensionssystemets avgifter, inkomster och pensionsnivåer förändras
inte.
Hur
stora pensionsbelopp förlorar man när åldersgränserna höjs?
-
Den totala utbetalade inkomstpensionen
under livet påverkas inte.
-
Höjda åldersgränser syftar bl.a. till att
pensionsnivån inte ska bli för låg under hela pensionärstiden om man tar
pensionen tidigt och lever länge.
VILKA
BLIR KONSEKVENSERNA AV UTREDNINGEN FÖRSLAG?
Om
fler äldre arbetar längre, hur ska det då gå för alla arbetslösa ungdomar?
-
Detta är en seglivad myt som förvillar.
-
Utredningens underlagsrapporter visar
att varken ekonomisk teori eller empiri ger något stöd för att äldre som
fortsätter att arbeta tränger ut yngre från arbetsmarknaden.
-
Ju fler äldre som arbetar desto större
blir inkomsterna, och desto högre blir efterfrågan på företagens produkter och
därmed deras efterfrågan på arbetskraft. Det gynnar också ungdomar.
-
Gunnar Wetterberg skriver: ”Ju fler äldre som fortsätter att arbeta,
desto färre behöver de yngre försörja. Många äldre i arbetskraften hjälper till
att hålla hjulen i gång. 67-åringen som fortsätter är 22-åringens bäste vän på
arbetsmarknaden.”
Har
staten råd att höja pensionsåldern om utgifterna stiger kraftigt för
sjukersättning m.m.?
-
Beräkningarna pekar på att inkomsterna
från skatter och avgifter från äldre som fortsätter att arbeta både räcker till
att finansiera ökade utgifter för sjukersättning m.m., och till offensiva
satsningar på bl.a. arbetsmiljön.
- Statens inkomster beräknas öka med 400
miljoner 2015 och 3 700 miljoner kronor 2020.
Löser
längre arbetsliv problemen med uthålligheten?
- Ett ökat arbetsutbud bland den äldre
arbetskraften minskar påtagligt försörjningsbördan, dvs. antalet icke
sysselsatta vuxna som ska försörjas av de som är sysselsatta.
-
För en uthållig utveckling behövs dock
att även andra grupper i samhället arbetar i ökad utsträckning.
Leder
verkligen höjda åldersgränser till att fler äldre arbetar längre?
- Pensionsåldern har ändrats i flera
länder under senare år. Forskningen pekar på att förändringarna påverkar den
genomsnittliga åldern för uttaget av ålderspension respektive andelen som
stannar i arbetskraften. En underlagsrapport till utredningen visar att uttaget
respektive utträdet höjs med 20-50 procent av en förändring av pensionsåldern.
-
Utredningens förslag bedöms i medelscenariot
öka arbetsutbudet bland personer 61-67 år med 2 000 personer 2015 och nära 40
000 år 2020.
-
Erfarenheterna visar att en viss
överströmning till andra socialförsäkringar kan inträffa. Reformerna i Sverige
av sjukförsäkringen och sjukersättningen och ökade satsningar på aktiva
åtgärder och rehabilitering bör minska riskerna för överströmning.
Hur
tror ni att förslagen om höjda åldersgränser kommer att tas emot av folk i
allmänhet?
-
Höjd pensionsålder och längre arbetsliv
har ju diskuterats ganska länge. De flesta förstår nog att när vi lever längre,
måste vi arbeta längre.
-
Det är viktigt med rimliga
övergångstider, och att höjda åldersgränser kombineras med offensiva satsningar
för att underlätta för fler äldre att arbeta längre.
Vilka
blir konsekvenserna för tjänstepensionerna?
-
Det är rimligt att anta att
åldersgränserna i tjänstepensionerna anpassas efterhand till de nya
åldersgränserna i det allmänna pensionssystemet.
Hur
ska man veta att åtgärderna når de resultat som utredningen väntar?
-
Utredningens förslag till åtgärder för
ett längre arbetsliv kommer att innebära stora förändringar i samhället.
-
En expertgrupp bör tillsättas som följer
upp och utvärderar åtgärderna